Demping på sykkelen – er det no`vits?

Mange snakker om at det er bedre å sykle på en 2-hjulssykkel med dempere på sykkelen.

Da handler det som oftest om demper i gaffelen foran på sykkelen. Demperen tar i mot ujevnheter i terrenget for å kunne «flyte» bedre på og med underlaget. Det vil også oppleves som mer behagelig og godt for kroppen. Først og fremst for armer og skuldre – men også fordi de tar i mot mye støt for hode, nakke og rygg.

En sittesykkel med hel sitteflate og rygg er konstruert på annerledes enn en 2-hjulssykkel. Syklisten sitter på et sete uten direkte belastning på hverken armer, skuldre eller nakke. Vil støtene allikevel kunne være et problem?

Sykling er en utmerket kardiovaskulær aktivitet, men er samtidig en statisk aktivitet for nakke og rygg. Det er derfor viktig at sykkelen passer utøverens funksjonsnivå og er riktig innstilt. Sittestillingen bør være avslappet. Kneet, eller albuen for håndsyklister, bør ha en lett bøy når pedalen er i nederste/fremste posisjon. Denne bøyen gjør at utøveren produserer mer kraft og at leddet belastes mindre enn om kneet/albuen er helt utstrakt.

Når en sykkel skal benyttes på grus, i variert og ulendt terreng kan likevel demping være helt avgjørende for en god sykkelopplevelse. Uten demping vil ujevnheter i underlaget overføres igjennom rammen og forplante seg i syklistens rygg og nakke. Vibrasjoner fra veibanen virker inn på hele kroppen og kan føre til tretthet i musklene, samt smerter i rygg, nakke og skuldre. Hvis syklisten i tillegg har problemer med spasmer/ufrivillige bevegelser, vil spasmene kunne trigges av slag.

Dekkenes hardhet har også innflytelse på vibrasjonene, så det er viktig å sørge for riktige dekk og dekktrykk. Et lavt dekktrykk vil absorbere en del støt og impulser når det kjøres på ujevnt underlag. Dekktrykk er imidlertid ikke tilstrekkelig vibrasjonsdempende for alle. Forekomsten av slag og støt kan øke risikoen for at negative helseeffekter oppstår, og den forverrer ofte allerede bestående rygg- og nakkeplager betydelig. I tillegg oppleves slag og støt som ubehagelig av mange.

En støtdempet sykkel gir også bedre og sikrere kjøreegenskaper enn en udempet sykkel. Når et dempet hjul spretter på ujevnt underlag får det raskere kontakt med underlaget igjen, og gjenoppretter styring og kontroll. Samtidig gir en dempet sykkel økt komfort for syklisten.

En god og komfortabel sykkel vil stimulere til økt bruk både til aktivitet og forflytning.

Skriv en kommentar