Egenkjørt sitski – tips og triks for nybegynnere

Sitski – en måte å komme seg ut om vinteren å oppleve skiglede sammen med venner og familie? Den kalde tiden kan bli lang og tung for noen – da er det viktig å gjøre ting som gir energi og positive opplevelser. Å være mer aktiv og delta på sosiale aktiviteter vil for mange være et vendepunkt.

Det å gjøre ting du aldri har gjort, eller som du kanskje tok for gitt før – kan være skremmende. Sitskikjøring kan by på mange timer med moro, frihetsfølelse, mestring og herlige opplevelser. Både for barn, ungdom og voksne med en funksjonsnedsettelse som ønsker å være med i alpinbakken.

Skal du lære å kjøre sitski på egenhånd, vil du antageligvis sitte med en del spørsmål. Det første som du må gjøre er å finne noen som kan være med deg og hjelpe deg å bli selvstendig. I begynnelsen vil du være avhengig av en ledsager som kan hjelpe deg, men læringskurven er bratt. Øvelse gjør mester, og du vil lære noe nytt hver gang og bli litt bedre på alt. Ledsager hjelper deg med å komme inn i sitskien, støtte deg bort til heisen, kjøre sammen med deg i heisen og sammen finner dere en god løsning på avstigning. Det er også betryggende å ha en stødig hånd når svingene skal læres. Du vil også oppleve fall når du er klar til å prøve helt på egenhånd, og da vil ledsager hjelpe deg opp igjen. Sammen med ledsager vil dere få en opplevelsesrik, kanskje litt frustrerende opplevelse, men en enorm glede og mestringsfølelse.

Tips til deg som er ny på egenkjørt sitski

Parkering – hvordan komme seg til bakken?

Det er lurt å parkere så nær bakken som mulig. De fleste anlegg har markerte parkeringsplasser for funksjonshemmede eller andre plasser som ligger nært. Et lite tips kan være å ringe på forhånd, å spørre om hvor disse plassene er. Kan dere parkere ved snøen, er det enklere å komme seg til heis sittende i sitskien. Det er også mulig å få med en transporttralle til sitskien for å forflytte den fra bilen til snø.

Hvordan komme seg inn i sitskien?

Å komme inn i sitskien kan være en utfordring i starten og avhengig av hvilken funksjonsnedsettelse du har, trenger du mer eller mindre hjelp.

  • Finn deg en helt flat plass, så sitskien står trygt og ikke sklir under forflytning over i sitskien.
  • Få noen til å stå bak og holde i sitskien. Dette gjør det enklere å holde balansen. Du kan støtte sitskien inntil en stødig benk eller et skistativ. Prøv deg frem, så finner du en løsning som passer for deg. I begynnelsen oppleves det ofte som «knotete», men etter hvert når teknikken innarbeides går det lettere og lettere for hver gang.
  • Pass på at du har krykkestavene i nærheten slik at du kan bruke disse til å holde balansen så snart du har kommet deg over i sitskien. Du kan ta på krykkeskiene først, for å holde balansen med dem, mens du kommer deg inn i sitskien. Magebelte og stroppene over hofte, lår og føtter festes før du er klar.

Heiskjøring

Heiskjøring kan være en av utfordringene man kanskje føler seg litt usikker på, både som bruker og ledsager. Skålheis er den enkleste heisen å ta, da denne ofte går litt langsommere enn en T-krok. Det kan derfor være lurt å starte å kjøre sitski i en bakke som har en skålheis. Skålheis og T-krok fungerer litt på samme måte, men hvis du skal ta en stolheis, har sitskien en egen utløser som gjør det mulig å heve sitskiens sete før man kan sette seg ned på heisen. Vi har skrevet et eget innlegg heiskjøring i sitski som går dypere inn på hvordan du tar de ulike heisene (med illustrasjonsfilmer).

Ledsagerkort

Noen anlegg har gratis kort eller billigere kort for ledsager.

Hvordan komme seg ned bakken?

Valg av nedfart

Finn den slakeste bakken, det finnes ikke for flate bakker i starten. Når du behersker den første bakken kan du begynne med litt brattere, men ett steg av gangen. Det største steget du gjør som sitskikjører er å lære deg å kjøre selvstendig i den første lette bakken. Å ta steget videre til en brattere bakke når du først behersker den lette, er ikke like vanskelig.

Teknikktips for sitski-nybegynnere

For å svinge og stoppe brukes krykkestaven ved å gjøre en bevegelse fram og ut i starten av svingen. Vi velger også å bruke uttrykket «åpne døren» med krykkestaven og lukk den igjen når svingen er gjennomført. Overdriv gjerne i starten. Det kreves store bevegelser for å svinge sitskien før teknikken sitter. Fortsett svingen til skien nesten er tverrstilt og rett opp armen og krykkestaven slik at armene med krykkestaver peker fremover. Bruk blikket og hodet til å se den veien du skal kjøre. Det er viktig å rette opp etter en sving for å unngå overrotasjon – og å holde farten lav.

Tips til ledsager

Bli sikker på egen kjøring først. Det er viktig at du er trygg på bremsende parallellsving. Plogsvinging fungerer dårlig. Bruk sitskien til å styre og bremse. Å bruke sine egne ski til å styre og bremse er tungt. Hold farten nede, mister du kontrollen tar det mer tid å stoppe, enn for en ensom skikjører.
Ledsager til sitskikjører på vei mot selvstendighet

Tenk på at dere skal trene på den hastigheten som sitskikjøreren skal beherske alene, dvs rolig. Prøv og etterhvert gjøre så lite som mulig, la sitskikjøreren starte svingen og overlat kontrollen mer og mer. Din oppgave er å holde farten nede og å passe på at sitskien svinger passe mye. Etter hvert slipper du mer og mer opp og kjører bare med tommelen ned i ryggen på setet. Det er viktig å overlate kontrollen slik at sitskikjøreren selv får følelsen av å kjøre.

Profesjonell hjelp

Å få hjelp av en ekspert på området gjør kjøring med ledsagere tryggere og morsommere og framfor alt, gjør det veien til selvkjøring mye kortere. Noen av skiskolene i Norge har sitskiinstruktører. Her kan du få hjelp til å utvikle deg, både som ledsager og som sitskikjører. Noen av stedene leier også ut sitski, slik at du kan prøve før du eventuelt søker om en egen. Det er ikke alle skiskoler som har dette tilbudet og det må bookes på forhånd. Så ta alltid kontakt med skiskolen i god tid før den planlagte skidagen.

Utfordringer ved sitskikjøring

Fall

I starten faller alle. Da er det veldig viktig å trekke inn armene før du treffer bakken. Fallet vil ikke gjøre vondt ettersom du sitter godt beskyttet i setet og har hjelm på hodet. Ved å ta imot med armer eller albu kan du påføre deg skade(r) i arm og/eller skulder ettersom din og sitskiens vekt til sammen gir en god tyngde. Få hjelp av ledsager til å vende sitskien i retning med skituppen mot din nese til skien står på tvers over bakken, slik at den ikke sklir du når du reiser deg opp. Vendes sitskien andre veien får du ikke kanten til setets rygg i din rygg og du vil kunne bli svimmel.

For å komme opp igjen kan det hjelpe å ha en som kan dra i båndet som regulerer sitskiens rygg, samtidig som du skyver deg opp med krykkestaven som er lengst fra bakken. Du kan også bruke hånden som er nærmest snøen i tillegg. Ikke la noen dra deg i armen. Når du blir helt selvstendig utfører du dette alene. Da er det enklest er å gjøre det i en rask bevegelse.

 

Noen ganger faller man i heisen, men det skjer oftere i bakken. Dersom du faller i heisen, kan det hende at du fortsatt sitter fast i heisen. Da trekker du i ringreimen (heisutløseren) så hektes du løs fra heisen. Det er lurt å komme raskest mulig bort fra heistraseen, men husk på at ski/snowboardkjørere som kommer etter, lett kan svinge vekk fra deg, så ikke stress mer enn nødvendig. Kjør ut i bakken, unngå å kjøre nedover i heistrasen dersom du ikke må.

Hva har man på seg?

Klær

Generelt så gjelder de samme prinsippene som for andre skikjørere. Ull eller syntetisk undertøy, noe varmt mellom og ett vindtett ytterlag (inkludert hansker) og selvfølgelig hjelm og skibriller. Hvor varmt du trenger å kle deg avhenger av hvor aktiv du er. Blir du styrt av ledsager er du kanskje ikke like delaktig i kjøringen, da er det viktig å kle seg godt og varmt. Hvis du akkurat har begynt å kjøre alene brukes det ofte veldig mye kraft for å svinge og reise seg ved fall, og da trenger du mindre klær.
I en «tight» sitski er det IKKE godt med skibukser med mye lommer, glidelåser osv. på siden av beina. Prøv å finne noen uten. Det er lett å fryse på bein og føtter ettersom de ikke brukes. En varmepose eller varmesko kan være en fin løsning. Hvis du ikke bruker varmepose, bør du ta på deg ekstra godt på bena.

Hvordan går man frem hvis man ønsker å kjøre sitski

Dette avhenger av hvilket fylke du tilhører, men helsetjenesten (ergo-/fysioterapeut) i kommunen der du bor, skal kunne bistå deg i denne prosessen. Bardum arrangerer og deltar på ulike vinteraktivitetsdager hvor du kan prøve ulike sitskier som du eventuelt ønsker å søke på. Vi har også utprøvinger av sitski, men prosessen rundt dette er litt ulikt fra fylke til fylke. Ta kontakt med oss, så veileder vi deg videre i prosessen om du er usikker.

Les mer om prosessen i innlegget søke eller kjøpe.