Espen inkluderes i skolen!

Vi har formstøpt både stoler og ståstativ til Espen, og har vært så heldig å få lov å dele den fantastiske historien om Espen og hvordan han stortrives på Hop skole på Askøy. Han trives så godt at han gjerne vil dra på skolen også på lørdager!Espen_Bardum støp

Utdrag fra artikkelen “Espen er en del av læringsmiljøet” i magasinet Utvikling til NAKU Nasjonalt Kompetansemiljø om utviklingshemming:

Tredjeklassingene på Hop skole samler seg rundt stolen til Espen. Å stå nærmest, og få trykke på iPaden hans er målet. Manglende språk og bevegelighet skremmer ikke læreren fra å la Espen være en naturlig del av klassen og læringsmiljøet.

Espen var frisk da han ble født. En nær drukningsulykke snudde livet på hodet. Espen var død i over en time. Han fikk ni adrenalinsprøyter og til slutt fikk de liv i han igjen. Espen fikk ikke nok oksygen til hjernen.

Man tar en dag av gangen, lever her og nå. Jeg hadde ikke forventninger, men  nå ser jeg at det er utvikling.

Han blir stadig klarere og forstår det som skjer  rundt ham, sier hun. Espen skjønner alt, men enda klarer han ikke å uttrykke seg.  -Drømmen min er at Espen skal snakke og spise og gå. Og når han er så heldig å gå på Hop skole kan det jo være at drømmene mine går i oppfyllelse.

-Elevene gjør en stor innsats for å inkludere, og de vil hjelpe. Når vi for eksempel klipper bokmerker er det kø av elever som vil klippe et til Espen. Det er en glede for dem at Espen er tilgjengelig for dem også, sier Asle Johnsen. Moren til Espen hører lærerens ord, og blir rørt. -Jeg ser det jo jeg og, hvor godt han er blitt mottatt av klassen. De slåss om å få være med han, og det varmer et morshjerte. Det er så viktig for meg at Espen får gå på nærskolen med sine jevnaldrende. Jeg ser hvor mye han vokser på det, både i læring og utvikling.

Les hele artikkelen om Espen.

Bardum støp

Skriv en kommentar