Personvernerklæring for Bardum

I Bardum er vi opptatt av å beskytte og respektere personvernet ditt i samsvar med EUs personvernforordning GDPR (General Data Protection Regulation). 

Denne personvernerklæringen forklarer når og hvorfor vi samler inn personopplysninger, hvordan vi bruker dem, under hvilke omstendigheter vi kan videreformidle dem til andre, og hvordan vi ivaretar opplysningenes sikkerhet. Personvernerklæringen gjelder bruken av produktene våre og aktiviteter knyttet til salg, markedsføring og effektuering av kundeavtaler. Den gjelder også enkeltpersoner som søker jobb hos Bardum.

Hvem er vi?

Bardum AS er et hjelpemiddelfirma som tilbyr hjelpemidler til barn og voksne med ulike funksjonsnivå gjennom NAV eller direkte til ulike institusjoner og privatpersoner. Vi tilbyr hjelpemidler til bruk i det daglige hverdagslivet, men har også et stort fokus på aktivitetshjelpemidler.

Når samler vi inn personopplysninger om deg?

  • Når du samhandler med oss personlig, gjennom korrespondanse, via telefon, i sosiale medier eller via websidene våre.
  • Når vi samler inn/mottar personopplysninger fra andre legitime kilder slik som NAV og terapeuter.
  • Vi kan samle inn personopplysninger hvis de anses å være av berettiget interesse, og hvis denne interessen ikke overstiges av dine personverninteresser. Før dataene samles inn, foretar vi en vurdering for å forsikre oss om at det er etablert en gjensidig interesse mellom deg og Bardum.

Hvorfor samler vi inn og bruker personopplysninger?

Vi samler inn og bruker personopplysninger hovedsakelig for å utføre salg, markedsføring og kundeservice. Vi samler også inn opplysninger om leverandører, organisasjoner, partnere og personer som søker jobb eller arbeider i selskapet vårt.
Vi kan bruke opplysningene dine til følgende formål:

    • Sende deg markedsføringskommunikasjon som du har bedt om. Dette kan omfatte informasjon om produktene og tjenestene våre, arrangementer, invitasjoner og aktiviteter. Denne kommunikasjonen er abonnementsbasert og krever at du samtykker til å motta den.
    • Utføre salgsaktiviteter i tilfeller hvor det er etablert en berettiget og gjensidig interesse.
    • Gi deg informasjon om et arrangement du har meldt deg på, for eksempel om innhold og møtested.
    • Svare på et «Kontakt meg»-skjema eller andre webskjemaer du har fylt ut på Bardum sine websider (for eksempel for å motta tilbud på et av våre produkter).
    • Følge opp innkommende forespørsler (kundestøtte, e-post eller telefonsamtaler).
    • Utføre kontraktsmessige forpliktelser som bestillinger, tilbud, ordre, påminnelser og lignende. Kontrakten kan være inngått med Bardum direkte eller via våre samarbeidspartnere (eks. NAV)
    • Kontakte deg for å utføre undersøkelser om hva du mener om produktene og tjenestene våre.
    • Behandle en jobbsøknad.

Vår hjemmel for å samle inn personopplysninger

 

Innsamling av personopplysninger basert på samtykke

Vi samler inn samtykkebaserte personopplysninger ved hjelp av samtykkeskjemaer som lagrer dokumentasjonen knyttet til samtykket som gis av den enkelte. Individuelle samtykker vil alltid bli lagret og dokumentert i systemene våre.

Innsamling av personopplysninger basert på kontrakter

Vi bruker personopplysninger til å oppfylle forpliktelser knyttet til kontrakter og avtaler med kunder, partnere og leverandører.

Innsamling av personopplysninger basert på berettiget interesse

Vi kan bruke personopplysninger hvis det anses å være av berettiget interesse, og hvis personverninteressene til datasubjektene ikke overstiger denne interessen. For å etablere hjemmelen for datainnsamlingen foretas det vanligvis en vurdering som identifiserer en gjensidig interesse mellom Bardum og enkeltpersonen. Denne hjemmelen er primært knyttet til salgs- og markedsføringsformålene våre. Vi informerer alltid enkeltpersoner om hvilke personvernrettigheter de har, og om formålet med å samle inn personopplysninger.

 

Hvilken type personopplysninger samles inn?

Vi samler inn navn, telefonnummer, stilling, adresse og e-postadresse i tillegg til navnet på og kontaktinformasjonen til organisasjonen du jobber for. Vi kan også samle inn tilbakemeldinger, kommentarer og spørsmål som vi har mottatt fra deg i servicerelatert kommunikasjon og aktiviteter, som møter, telefonsamtaler, dokumenter og e-post. Fra websidene våre kan vi samle inn IP-adresser og handlinger utført på siden.

Hvis du laster opp bilder eller videoer, legger ut innlegg eller kommentarer osv. på nettsidene våre eller våre sider i sosiale medier kan informasjonen leses av alle, og brukes til formål som verken Bardum eller du har kontroll over. Dermed har Bardum ikke noe ansvar for informasjon du legger igjen.

Hvis du søker på en jobb hos Bardum, samler vi inn opplysningene du gir under søknadsprosessen.

Bardum samler ikke inn og behandler ikke spesielle kategorier med personopplysninger, som unike identifikatorer og sensitive personopplysninger med unntak av:

Produkter og spesialtilpasninger som krever utfyllende opplysninger

Vi tilbyr noen produkter/produktgrupper og tjenester som krever utdypede og sensitive personopplysninger. Eksempler på dette kan være ved bestillinger av spesialtilpassede sykler eller vinterprodukter der vi må vite skadenivå for å finne den beste løsningen for bruker.

Hvor lenge tar vi vare på personopplysninger?

Vi lagrer innsamlede personopplysninger så lenge vi mener det er nødvendig for å oppfylle formålet med innsamlingen.
Dette betyr at vi kan oppbevare personopplysningene dine i en rimelig periode etter din siste samhandling med oss. Når personopplysningene som vi har samlet inn, ikke lenger er nødvendige, sletter vi dem på en sikker måte.

Rettigheter til egne personopplysninger

Du har følgende rettigheter til personopplysningene dine:

  • Rett til å be om en kopi av personopplysningene som Bardum har om deg.
  • Rett til å be Bardum korrigere personopplysningene hvis de er unøyaktige eller utdaterte.
  • Rett til å be om at personopplysningene slettes når det ikke lenger er nødvendig for Bardum å oppbevare slike data.
  • Rett til når som helst å trekke tilbake et samtykke til at vi kan behandle personopplysningene dine. Sett at du for eksempel har samtykket til å motta digital markedsføringskommunikasjon:
    • Hvis du ønsker å trekke tilbake dette samtykket, kan du bruke koblingen til å administrere abonnementene som inngår i kommunikasjonen. Merk at du fortsatt kan motta systemmeldinger og administrativ kommunikasjon, som ordrebekreftelser, systemmeldinger og varslinger, fra Bardum.
    • Rett til å motsette deg behandlingen av personopplysninger dersom databehandlingen er basert på berettiget interesse og/eller direkte markedsføring.

Alle spørsmål om personvernrettigheter skal sendes til post@bardum.no.

Bruken av informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler til å samle inn informasjon mens du navigerer på bedriftens websider (websidens navigasjonsinformasjon). Denne informasjonen omfatter standardinformasjon fra nettleseren din, som nettlesertype og nettleserspråk, IP-adresse (Internett-protokoll) og handlingene du utfører på selskapets websider, som websidene du ser på og koblingene du klikker på.

Informasjonen brukes til å få websidene til å fungere mer effektivt, samt til å gi oss forretnings- og markedsføringsinformasjon. Vi samler også inn informasjon om operativsystem, refererende side, banen gjennom webområdet osv. Formålet er å forstå hvordan besøkende bruker et webområde. Informasjonskapsler og lignende teknologi hjelper oss til å skreddersy webområdet etter dine personlige behov. Hvis informasjonskapsler brukes alene, vil de ikke identifisere deg personlig.

Deler vi opplysningene dine med noen?

Vi verken deler, selger, leier eller utveksler opplysningene dine med tredjeparter uten ditt samtykke, med unntak av det som beskrives nedenfor.

Tredjeparts tjenesteleverandører og produktleverandører/produsenter som jobber på våre vegne:

Vi kan sende opplysningene dine videre til våre distributører, NAV og produsenter/underleverandører med det formål at de skal levere tjenester/produkter til deg i samarbeid med oss eller på våre vegne. Dette gjelder eksempelvis utkjøring av varer, og produksjon av ulike produkter på spesialmål der våre leverandører trenger personopplysninger om deg for å levere bestilt vare.

Hvis lovpålagt:

Vi offentliggjør personopplysningene dine dersom det er pålagt ved lov, eller dersom vi som selskap med rimelighet mener at denne offentliggjøringen er nødvendig for å beskytte selskapets rettigheter og/eller for å overholde krav i forbindelse med en rettssak eller rettskjennelse. Vi vil imidlertid gjøre det vi kan for å sikre at personvernrettighetene fortsatt beskyttes.

Bruk av underleverandører (databehandlere og underdatabehandlere)

Vi kan bruke underleverandører til å behandle personopplysninger på våre vegne. I så fall har vi ansvar for å påse at de forplikter seg til å følge denne personvernerklæringen og gjeldende personvernlovgivning ved å signere en databehandlingsavtale.
Hvis underleverandøren behandler personopplysninger utenfor EU/EØS-området, må slik behandling være i samsvar med rammeverket EU-US Privacy Shield, EUs standardkontraktsvilkår for overføring til tredjeland eller et annet spesifikt fastsatt rettslig grunnlag for overføringen av personopplysninger til et tredjeland.

 

Skriv en kommentar