Piggekjelker – hvor viktig er utstyret?

Det blir stadig flere som pigger, og det er finnes mange muligheter til å prøve piggekjelker. Er utstyret enten dårlig eller ikke passer til deg kan du få en negativ opplevelse og faktisk miste lysten til å prøve igjen. Riktig utstyr som er tilpasset og som fungerer 100%, er avgjørende.

Pigging i langrennssporet er en flott aktivitetpigging_piggekjelker_250   som du kan gjøre alene, sammen med barna, ektefelle, kjæreste og venner. Det er en inkluderende aktivitet – og med det rette utstyret åpnes muligheten til å utforske det enorme løypenettet vi har i Norges land. Du kan pigge i langrennssporet og få drahjelp av hund hvis det er ønskelig eller et behov. Med pigging kommer du i bedre form og blir sterkere ved bruk av større muskelgrupper som blant annet buk og ryggmuskulatur.

Det viktigste er å få en positiv opplevelse fra første stund. I Norge byr det kuperte terrenget på ulike utfordringer, og da er det viktig at utstyret passer til deg og din funksjon. Føler du at utstyret ikke sitter, må du ikke gi opp, men snakke med noen som kan hjelpe deg.

Ulik funksjon – ulik sittestilling

Det finnes ulike typer piggekjelker av ulik utførelse, og det finnes alternativer til alle uavhengig  av sittestabilitet. Hovedforskjellen er mulighet for å sitte med beina fremover eller med beina under setet, en knestående piggekjelke. Sittende i piggekjelken med beina fremover krever mer krefter i armer og skuldre.

Ved en knestående kjelke, får du brukt buk- og ryggmuskulatur på en annen måte. Disse musklene er større arbeidsmuskler og gir høyere oksygentransport. Du får pigget mer med større muskel-grupper i arbeid, og du kan klare å pigge en dobbel så lang tur med en knestående piggekjelke.

Det finnes piggekjelke med rygg og brems som f.eks. kan være svært nyttig i svingete eller isete nedoverbakker. Det finnes også mulighet for slepekrok fremover, for hund eller ledsager, og ekstra krok bak til å feste stropp slik at man kan få ekstra bremsehjelp i kraftige utforkjøringer. Piggeplate bak vil kunne være nyttig for ekstra dyttehjelp fra staven til en ledsager.

Riktig lengde på skistavene er også viktig slik at du bruker kreftene mest mulig effektivt. Ta imot de anbefalingene du får, og prøv deg frem hva som funker for deg. Ingen er like! Noen har mer eller mindre krefter i overkroppen, magen, i ryggen og skuldrene.

– Ingenting som stopper deg!

shaqir_piggingShaqir Rexhaj har etter prøving og feiling fått en sterk lidenskap for pigging. Da han prøvde pigging for første gang på Sunnaas, veltet han og skulle aldri prøve igjen.
–  Utstyret var ikke bra i tillegg til dårlig skiføre. Det er en veldig dårlig kombinasjon. En stund senere ble jeg inspirert av andre til
å prøve igjen på Beitostølen. Alle pigga forbi meg, og jeg ble i dårlig humør – 2 km løype på 32 minutter! Etter 4 ukers trening brukte jeg 6 minutter på den samme strekning. Det ga virkelig mersmak! Pigging er herlig – det er helt fantastisk.

– Det aller viktigste og beste er gleden av å være sammen med familie og venner. Vi kan være ute i dårlig vær og fint vær. Det er fantastisk! I tillegg til at pigging er en sosial aktivitet, er det veldig god trening.

– Du bruker magen som påvirker tarmer og alt som er i kroppen. Hele kroppen er i gang. Dette øker blodsirkulasjonen og musku-laturen blir mer stabil. Du vil føle deg på lik linje med andre, og blir dermed sterkere psykisk og får
bedre selvtillit. Du blir styrket i kropp og sinn og andre hverdagslige aktiviteter blir også enklere å utføre. Alt henger sammen for å gi et bedre liv.

– Du blir så sterk psykisk at det er ingenting som stopper deg!Bardum piggekjelke_ridderrennet_1

Piggekjelker

Skriv en kommentar