Demping på sykkelen – er det no’ vits?

Når vi snakker om dempere på tohjulssykler er det oftest snakk om demper i gaffelen foran på sykkelen. Den tar imot ujevnheter i terrenget for å kunne «flyte» bedre på og med underlaget og gjøre opplevelsen mer behagelig. Demperen tar imot støt for armer, skuldre, hodet, nakken og ryggen.

Hva med demping på sittesykler?

En sittesykkel med tre hjul er konstruert annerledes enn en tohjulsykkel. Syklisten sitter på et sete uten direkte belastning på hverken armer, skuldre eller nakke. Hva er da vitsen med demping?

Vibrasjoner i veibanen

Demping er helt avgjørende for en god sykkelopplevelse også med sittesykkel. I ulendt terreng vil ujevnheter i underlaget overføres gjennom rammen og forplante seg i syklistens rygg og nakke. Vibrasjoner fra veibanen virker inn på hele kroppen og kan føre til tretthet i musklene, samt smerter i rygg, nakke og skuldre. Hvis syklisten i tillegg har problemer med spasmer/ufrivillige bevegelser, vil spasmene kunne trigges av slag.

Les også Et liv uten liggesykkel er utenkelig

Dekkenes dempefunksjon

Det er viktig å sørge for å ha riktige dekk med  riktig dekktrykk ettersom deres hardhet også har innflytelse på vibrasjonene fra veibanen. Et lavt trykk gir mykere dekk som absorberer en del støt når man sykler på ujevnt underlag. Dekktrykk er imidlertid ikke tilstrekkelig vibrasjonsdempende for alle. Slag og støt fra underlaget kan være svært ubehagelig for mange, og forverre eventuelle rygg- eller nakkeplager. Dermed er det helt nødvendig med god demping på sittesykler.

Les også Aktivitetshjelpemidler – hvilke rettigheter har jeg?

Økt komfort og sikkerhet

En støtdempet sykkel gir ikke bare økt komfort, men også bedre og sikrere kjøreegenskaper enn på en udempet sykkel. Når et dempet hjul spretter på ujevnt underlag får det raskere kontakt med underlaget igjen, og gjenoppretter styring og kontroll.

Hvordan bør man sitte?

Sykling er en utmerket kardiovaskulær aktivitet, men er samtidig en statisk aktivitet for nakke og rygg. Det er derfor viktig at sykkelen passer utøverens funksjonsnivå og er riktig innstilt. Sittestillingen bør være avslappet. Kneet, eller albuen for håndsyklister, bør ha en lett bøy når pedalen er i nederste/fremste posisjon. Denne bøyen gjør at syklisten produserer mer kraft og at leddet belastes mindre enn om kneet/albuen er helt utstrakt.

Les også: Trehjulssykler for voksne

Produktsjef Mads Randem demonstrerer hvordan demperen på sittesykkelen Scorpion fs fungerer:

vår YouTube-kanal finner du en rekke demonstrasjonsfilmer av våre sykler. Ta gjerne en tur innom!

Ønsker du deg en sittesykkel, men er usikker på hvordan du skal gå frem? Ta kontakt med oss!

Kontaktskjema

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Les også:

Du må være logget inn for å kommentere.

Skriv en kommentar

139