Demping på sykkelen – er det no’ vits?

Når vi snakker om dempere på tohjulssykler er det oftest snakk om demper i gaffelen foran på sykkelen. Demperen tar imot ujevnheter i terrenget for å kunne «flyte» bedre på og med underlaget. Det vil også oppleves som mer behagelig og godt for kroppen. Først og fremst for armer og skuldre, men også fordi de tar i mot mye støt for hode, nakke og rygg.

Hva med demping på sittesykler?

En sittesykkel med tre hjul er konstruert annerledes enn en tohjulsykkel. Syklisten sitter på et sete uten direkte belastning på hverken armer, skuldre eller nakke. Hva er da vitsen med demping?

Vibrasjoner i veibanen

Demping er helt avgjørende for en god sykkelopplevelse også med sittesykkel. I ulendt terreng vil ujevnheter i underlaget overføres igjennom rammen og forplante seg i syklistens rygg og nakke. Vibrasjoner fra veibanen virker inn på hele kroppen og kan føre til tretthet i musklene, samt smerter i rygg, nakke og skuldre. Hvis syklisten i tillegg har problemer med spasmer/ufrivillige bevegelser, vil spasmene kunne trigges av slag.

Dekkenes dempefunksjon

Det er viktig å sørge for å ha riktige dekk og riktig dekktrykk ettersom dekkenes hardhet også har innflytelse på vibrasjonene fra veibanen. Et lavt trykk gir mykere dekk som absorberer en del støt når man sykler på ujevnt underlag. Dekktrykk er imidlertid ikke tilstrekkelig vibrasjonsdempende for alle. Slag og støt fra underlaget kan være svært ubehagelig for mange, og forverre eventuelle rygg- eller nakkeplager. Dermed er det helt nødvendig med god demping på sittesykler.

Økt komfort og sikkerhet

En støtdempet sykkel gir også bedre og sikrere kjøreegenskaper enn en udempet sykkel. Når et dempet hjul spretter på ujevnt underlag får det raskere kontakt med underlaget igjen, og gjenoppretter styring og kontroll. Samtidig gir en dempet sykkel økt komfort for syklisten.

Hvordan bør man sitte?

Sykling er en utmerket kardiovaskulær aktivitet, men er samtidig en statisk aktivitet for nakke og rygg. Det er derfor viktig at sykkelen passer utøverens funksjonsnivå og er riktig innstilt. Sittestillingen bør være avslappet. Kneet, eller albuen for håndsyklister, bør ha en lett bøy når pedalen er i nederste/fremste posisjon. Denne bøyen gjør at syklisten produserer mer kraft og at leddet belastes mindre enn om kneet/albuen er helt utstrakt.

Les også: Trehjulssykler for voksne

Produktsjef Mads Randem demonstrerer hvordan demperen på sittesykkelen Scorpion fs fungerer:

vår YouTube-kanal finner du en rekke demonstrasjonsfilmer av våre sykler. Ta gjerne en tur innom! YouTube-logo.

Les også:

Du må være logget inn for å kommentere.

Skriv en kommentar

139