Egenkjørt sitski – tips og triks for nybegynnere

Egenkjørt sitski – tips og triks for nybegynnere

Sitsi er en fin måte å komme seg ut og oppleve skiglede sammen med venner og familie! Den kalde tiden kan bli lang og tung for noen, – da er det viktig å gjøre ting som gir energi og positive opplevelser. Å være mer aktiv og delta på sosiale aktiviteter vil for mange være et vendepunkt.

Det kan være skremmende å gjøre ting du aldri har gjort før, eller som du kanskje tok for gitt før du ble skadet. Sitskikjøring kan by på mange timer med moro, frihetsfølelse, mestring og herlige opplevelser. Sitski er ypperlig både for barn, ungdom og voksne med en funksjonsnedsettelse som ønsker å være med i bakken.

Skal du lære å kjøre sitski på egenhånd, vil du antakeligvis ha en del spørsmål. Det første du må gjøre er å finne noen som kan være med deg og hjelpe deg til å bli selvstendig. I begynnelsen vil du være avhengig av en ledsager som kan hjelpe deg, men læringskurven er bratt. Øvelse gjør mester, og du vil lære noe nytt hver gang og bli litt bedre på alt. Ledsager hjelper deg med å komme inn i sitskien, støtte deg bort til heisen, kjøre sammen med deg i heisen, og sammen finner dere en god løsning på avstigning. Det er også betryggende å ha en stødig hånd når svingene skal læres. Du vil også oppleve fall når du er klar til å prøve helt på egenhånd, og da vil ledsager hjelpe deg opp igjen. Sammen med ledsager vil du få en opplevelsesrik, og kanskje litt frustrerende opplevelse, med en enorm glede og mestringsfølelse.

Tips til deg som er ny på egenkjørt sitski

Parkering – hvordan komme seg til bakken?

Det er lurt å parkere så nær bakken som mulig. De fleste anlegg har markerte parkeringsplasser for funksjonshemmede eller andre plasser som ligger nært. Et lite tips kan være å ringe på forhånd og spørre om hvor disse plassene er. Kan dere parkere ved snøen, er det enklere å komme seg til heis sittende i sitskien. Det er også mulig å få med en transporttralle til sitskien for å forflytte den fra bilen til snøen.

Hvordan komme seg inn i sitskien?

Å komme inn i sitskien kan være en utfordring i begynnelsen. Uansett hva slags funksjonshemming du har (til og med hvis du ikke har en funksjonshemming, og bare prøver for moro skyld), vil du nok trenge litt bistand.

  • Finn deg et helt flatt område, slik at sitskien står trygt og ikke sklir når du flytter deg over i sitskien.
  • Få noen til å stå bak og holde i sitskien, dette gjør det enklere å holde balansen. Du kan støtte sitskien inntil en stødig benk eller et skistativ. Prøv deg frem, så finner du en løsning som passer for deg. I begynnelsen oppleves det ofte som «knotete», men etter hvert når teknikken innarbeides går det lettere og lettere for hver gang.
  • Pass på at du har krykkeskiene i nærheten slik at du kan bruke disse til å holde balansen så snart du har kommet deg over i sitskien. Du kan ta på krykkeskiene først, for å holde balansen med dem mens du kommer deg inn i sitskien. Når du har satt deg opp i sitskien festes magebeltet og stroppene over hofte, lår og føtter. Nå er du klar for å kjøre!

Heiskjøring

Heiskjøringen er ofte en av de utfordringene både sitskikjøreren og ledsageren er litt usikker på. Skål/tallerken/koppheis er den enkleste heisen å ta, da denne ofte går litt langsommere enn en T-krok. Det kan derfor være lurt å begynne i en bakke med skålheis. Skålheis og T-krok fungerer omtrent på samme måte med sitski. Skal du ta en stolheis, har sitskien en egen utløser som gjør det mulig å heve sitskiens sete før man kan sette seg ned på heisen. Vi har skrevet et eget innlegg om heiskjøring i sitski (med videoer!), som går dypere inn på hvordan du tar de ulike heisene. Du finner også videoene på vår YouTube-kanal.

Ledsagerkort

Alle skianlegg i Norge skal godta ledsagerbevis. Det betyr at du kun betaler for ditt eget heiskort, og så får ledsageren frikort når du viser ledsagerbevis. Har du sesongkort kan du vise det og ledsagerbevis, og få et ekstra kort som gjelder for ledsageren den gjeldende dagen. Husk å ha keykards til begge to, så slipper du å kjøpe (de koster ofte rundt 50 kroner).

Hvordan komme seg ned bakken?

Valg av nedfart

Finn den slakeste bakken til å begynne med, det finnes ikke for flate bakker på dette tidspunktet. Når du behersker den første bakken kan du prøve en som er litt brattere, men ta ett steg av gangen. Det største steget du gjør som sitskikjører er å lære deg å kjøre selvstendig i den første lette bakken. Å ta steget videre til en brattere bakke når du først behersker den lette, er ikke like vanskelig.

Teknikktips for sitski-nybegynnere

For å svinge og stoppe brukes krykkeskien ved å gjøre en bevegelse frem og ut i starten av svingen. Vi velger også å bruke uttrykket «åpne døren» med krykkestaven og lukke den igjen når svingen er gjennomført. Overdriv gjerne i starten. Det kreves store bevegelser for å svinge sitskien før teknikken sitter. Fortsett svingen til skien nesten er tverrstilt og rett opp armen og krykkestaven slik at armene med krykkestaver peker fremover. Bruk blikket og hodet til å se den veien du skal kjøre. Det er viktig å rette opp etter en sving for å unngå overrotasjon – og å holde farten lav.

Tips til ledsager

Bli sikker på egen kjøring først. Det er viktig at du er trygg på bremsende parallellsving. Plogsvinging fungerer dårlig. Bruk sitskien til å styre og bremse. Å bruke sine egne ski til å dette er tungt. Hold farten nede,- dersom du mister du kontrollen tar det langt mer tid å stoppe enn det gjør når du kjører alene.

Tenk på at dere skal trene på den hastigheten som sitskikjøreren skal beherske alene. Prøv å etterhvert gjøre så lite som mulig, la sitskikjøreren starte svingen og overlat kontrollen mer og mer. Din oppgave er å holde farten nede og å passe på at sitskien svinger passe mye. Etter hvert slipper du mer og mer opp og kjører bare med tommelen ned i ryggen på setet. Det er viktig å overlate kontrollen slik at sitskikjøreren selv får følelsen av å kjøre.

Profesjonell instruksjon

Det å få instruksjon fra en ekspert gjør sitskikjøring tryggere og morsommere. Det gjør også veien til selvstendighet i bakken mye kortere. Noen skiskoler i Norge har sitskiinstruktører som kan hjelpe deg og ledsager med utviklingen. Noen leier også ut sitski, slik at du kan prøve det før du eventuelt velger å søke om egen. Ikke alle skisteder tilbyr sitskiinstruktør og utlån av sitski, og man må som regel reservere på forhånd. Derfor anbefaler vi å ta kontakt med skianlegget eller skiskolen i god tid før den planlagte skidagen.

I tillegg til disse tilbudene arrangeres det kurs rundt om i landet i regi av diverse instanser, slik som Bardum. Dersom du ønsker mer informasjon om dette, er det bare å kontakte oss.

Fall

Når du har falt er det viktig å få vendt sitskien på tvers av bakken før du reiser deg opp, slik at den ikke glir avgårde. Få gjerne hjelp av ledsager til å vri sitskien riktig vei. For å komme opp igjen kan det hjelpe å ha en som kan dra i båndet som regulerer sitskiens rygg, samtidig som du skyver deg opp med krykkeskien som er lengst fra bakken. Du kan også bruke hånden som er nærmest snøen i tillegg. Ikke la noen dra deg i armen. Når du blir helt selvstendig utfører du dette alene. Da er det enklest er å gjøre det i en rask bevegelse.

Amelie viser hvordan man kommer seg opp med hjelp fra ledsager:

Amelie viser hvordan man kommer seg opp på egenhånd:

En sjelden gang faller man i heisen. Er det tekrok eller koppheis kan det hende du fortsatt sitter fast i heisen etter å ha falt. Da trekker du i ringreimen (heisutløseren), så hektes du løs fra heisen. Det er lurt å komme raskest mulig bort fra heistraseen, men husk på at ski/snowboardkjørere som kommer etter, lett kan svinge vekk fra deg, så ikke stress mer enn nødvendig. Kjør ut i bakken og unngå å kjøre nedover i heistrasen dersom du ikke må.

Bekledning

Generelt gjelder de samme prinsippene som alle andre skikjørere; ullundertøy innerst, så skibukse og jakke. Mange liker også å ha ull innerst, deretter et varmt mellomlag og til slutt skallbukse- og jakke. Hvor varmt du trenger å kle deg avhenger av hvor aktiv du er. Blir du styrt av ledsager er du kanskje ikke like delaktig i kjøringen, da er det viktig å kle seg godt og varmt. Hvis du akkurat har begynt å kjøre alene brukes det ofte veldig mye kraft for å svinge og reise seg ved fall, og da trenger du mindre klær.

I en trang sitski er det IKKE godt med skibukser med mye lommer og glidelåser på siden av beina. Prøv å finne en bukse uten dette. Det er lett å fryse på bein og føtter ettersom de ikke brukes. En varmepose eller varmesko kan være en fin løsning. Hvis du ikke bruker varmepose, bør du ta på deg ekstra godt på bena.

Du trenger selvsagt også hansker/votter, hjelm og skibriller. En bøff eller liknende kan også være kjekt.

Hvordan går man frem dersom man ønsker å kjøre sitski?

Dette avhenger av hvilket fylke du tilhører, men helsetjenesten (ergo-/fysioterapeut) i kommunen der du bor skal kunne bistå deg i denne prosessen. Nevn for fysio- eller ergoterapeuten din at du gjerne vil prøve ut og eventuelt søke om eller kjøpe sitski, så hjelper de deg videre. Bardum arrangerer og deltar på divsere vinteraktivitetsdager hvor du kan prøve ulike sitskier. Vi har også individuelle utprøvinger av sitski, men prosessen rundt dette er litt ulik fra fylke til fylke. Ta kontakt med oss, så veileder vi deg videre i prosessen dersom du er usikker.

Les mer om prosessen i innlegget søke eller kjøpe.