Batteriene til en el-sykkel eller en el-vogn kan ha en kortere rekkevidde enn det som er oppgitt, da det er mange faktorer som spiller inn og påvirker rekkevidden.
Batterier til el-sykler har stort sett en elektrisk energi på mellom 400-700 Wh (watt-timer), tilsvarende 11-19 Ah (ampere-timer) Med norske forhold vil dette gi potensiale til en rekkevidde på mellom 30-150 km, men det er mange faktorer som spiller inn. Kjøreforholdene og din bruk av sykkelen er de to hovedfaktorene.
Batterienes produsenter regner stort sett ut en maksimal rekkevidde, men dette er basert på en sykkeltur eller tur med vogn i varme omgivelser, flatmark og økonomisk bruk av det elektriske systemet. Denne rekkevidden er den samme som vi gjengir og dermed kaller inntil x km.
Men, de fleste sykkelturer eller trilleturer er ikke slik. En trilletur eller sykkeltur etter norske forhold er ikke alltid i varme omgivelser og da det sjeldent kun er flatmark, ønsker vi gjerne å benytte oss av et høyere assistansenivå fra el-motoren. Dette er med på å redusere rekkevidden på batteriet. Det er enorm forskjell på strømforbruket mellom et lavt og høyt assistansenivå. Lav temperatur reduserer også batteriets kapasitet.
Snø og is øker rullemotstanden, akkurat som grus og vått veidekke. Dette er også faktorer som bidrar til økt strømforbruk og følgelig redusert rekkevidde på batteriet. Vognen og brukers vekt og sykkelens og syklistens vekt er en annen faktor. Jo tyngre totalvekten er, desto kortere rekkevidde på batteriet. Vår erfaring er at alle har sin egen individuelle rekkevidde. Ingen veier akkurat det samme, har den samme kjørestilen, det samme været, ei heller det samme behovet med sin sykkel eller vogn.
Husk at alle våre sykler kan utstyres med dobbel batteripakke, da slipper du å tenke på rekkeviddeangst.
Faktorer for batteriets rekkevidde oppsummert i stikkordsform
• Batteriets kapasitet (Ah)
• Sykkelens vekt/vognens vekt
• Syklistens vekt /brukers vekt
• Assistansenivå
• Terrenget
• Underlaget
• Temperatur
• Lufttrykket i dekkene
• Aerodynamiske forhold (luft, vind)
Lading av batteriet
Det viktigste med batteriet er at det ikke går tomt, verken under sykling eller lagring. Dette kan bryte ned cellene i batteriet, redusere rekkevidden betraktelig og i verste fall ødelegge batteriet. Mange ladere har ikke nok energi (Ah) til å lade opp et tomt batteri.
Lad gjerne batteriet etter hver sykkeltur eller trilletur, det er ikke skadelig. Tvert imot vil et batteri som lades ofte ha lengre levetid og opprettholder rekkevidden lengre. Dette kaller vi vedlikeholds-lading.
Ladetiden på et batteri varier en del. De fleste lades opp på 4-6 timer, utregnet ladetid på et batteri med 10% kapasitet = 100%.
Lagring av batteriet
Ikke alle kan eller ønsker å sykle om vinteren. Da er det lurt å parkere sykkelen et tørt sted, for eksempel en garasje eller bod. Batteriene er alltid avtagbare og bør lagres innendørs, fortrinnsvis i en temperatur mellom 10-20° C. Det bør ikke bli eksponert for sollys. Batteriet bør lades til ca 75% av makskapasitet før lagring og det er anbefalt at batteriet vedlikeholds-lades 1-2 ganger i løpet av lagringsperioden (lagringsperiode beregnet vinterhalvår, 6 måneder). Før du tar batteriet i bruk igjen, anbefales det at batteriet lades helt opp igjen.