Svar på alt du lurer på om batteriet til din elsykkel

Svar på alt du lurer på om batteriet til din elsykkel

Vi mottar mange spørsmål om elsykkelbatterier, - alt fra rekkevidde til lagring og lading. Her har vi oppsummert det du bør vite for å kunne håndtere det slik at det yter best mulig og holder lenge.

Rekkevidde

Batterier til elsykler har stort sett en elektrisk energi på mellom 400-700 Wh (watt-timer), tilsvarende 11-19 Ah (ampere-timer). Med norske forhold vil dette gi potensiale til en rekkevidde på mellom 30-150 km, men det er mange faktorer som spiller inn. Kjøreforholdene og din bruk av sykkelen er de to hovedfaktorene.

Batterienes produsenter regner stort sett ut en maksimal rekkevidde basert på en sykkeltur i varme omgivelser, flatmark og økonomisk bruk av det elektriske systemet. Denne rekkevidden er den samme som vi i hjelpemiddelleverandører gjengir når vi angir maks antall kilometer for batteriene.

De fleste sykkelturer er imidlertid ikke slik som hos batteriprodusentene. Hos oss er det ofte kaldere og mindre flatmark og vi trenger dermed ofte å benytte oss av et høyere assistansenivå fra motoren. Dette er med på å redusere rekkevidden på batteriet. Det er enorm forskjell på strømforbruket mellom et lavt og høyt assistansenivå. Lav temperatur reduserer også batteriets kapasitet.

Snø og is øker rullemotstanden, akkurat som grus og vått veidekke. Dette er også faktorer som bidrar til økt strømforbruk og følgelig redusert rekkevidde på batteriet.

Sykkelens og syklistens vekt er en annen faktor. Jo tyngre totalvekten er, desto kortere rekkevidde på batteriet. Vår erfaring er at alle syklister har sin egne individuelle rekkevidde. Ingen veier akkurat det samme, har den samme kjørestilen, det samme været, ei heller det samme behovet med sin sykkel. Husk at alle våre sykler kan utstyres med dobbel batteripakke for å unngå rekkeviddeangst.

Faktorer for batteriets rekkevidde oppsummert i stikkordsform:

  • Batteriets kapasitet (Ah)
  • Sykkelens og syklistens vekt
  • Assistansenivå
  • Terrenget
  • Underlaget
  • Temperatur
  • Lufttrykket i dekkene
  • Aerodynamiske forhold (luft, vind)

Lading av batteriet

Sørg for at batteriet aldri går helt tomt under sykling eller lagring! Dette kan bryte ned cellene i batteriet, redusere rekkevidden betraktelig og i verste fall ødelegge batteriet. Mange ladere har ikke nok energi (Ah) til å lade opp et tomt batteri.

Lad gjerne batteriet etter hver sykkeltur, det er ikke skadelig ,- tvert imot vil et batteri som lades ofte ha lengre levetid og opprettholder rekkevidden lengre. Dette kaller vi vedlikeholdslading.

Ladetiden på et batteri varier en del. De fleste lades opp på fire til seks timer, utregnet ladetid på et batteri med 10% kapasitet -> 100%.

Slik lader du batteriet til din elsykkel:

vår YouTube-kanal finner du svar på alt du måtte lure på om våre sykler gjennom våre demonstrasjonsfilmer. Produktsjef Mads Randem tar for seg én og én sykkel samt enkeltfunksjoner.

YouTube-logo.Lagring av batteriet

Ikke alle kan eller ønsker å sykle om vinteren. Da er det lurt å parkere sykkelen et tørt sted, for eksempel i en garasje eller en bod. Batteriene er alltid avtagbare og bør lagres innendørs, fortrinnsvis i en temperatur mellom 10-20° C. Det bør ikke bli eksponert for sollys. Batteriet bør lades til omtrent 75% av makskapasitet før lagring, og det er anbefalt at batteriet vedlikeholdslades én til to ganger i løpet av lagringsperioden (her tenkt vinterhalvår på seks måneder). Før du tar batteriet i bruk igjen anbefales det at batteriet lades helt opp igjen.   

Fant du ikke svar på det du lurte på? Kontakt fagkonsulenten i ditt distrikt, så får du hjelp 🙂

Les også:

Du må være logget inn for å kommentere.

Skriv en kommentar

159